מאמרים מקצועיים

נובמבר 2010

מגיל צעיר כל אחד נפגש בדרך זו או אחרת עם מבחנים. החל משנות החיים הראשונות מבחנים הם קריטריון משמעותי להתקדמות אישית ומקצועית בתחומים רבים.

אז מה בעצם קורה מול סיטואציה זו? ומדוע היא קשה לכל כך הרבה אנשים?

את הנושא ניתן לחלק לשלושה שלבים: מה קורה לפני, בזמן ואחרי המבחן.

לפני המבחן:

מצבים רגשיים כגון, לחץ, מתח, פחד להיכשל, חוסר שקט ועצבנות, קשיי ריכוז בזמן הלימוד, חוסר קליטה של החומר הלימודי, עומס מנטלי ועייפות, בעיות זיכרון ועוד, מהווים סימפטומים שכיחים כבר בהישמע המילה מבחן, מצבים רגשיים אלו אף מלווים לעתים בתופעות פיזיות כגון, שלשולים, קשיי הירדמות, לחץ ומועקה באזור החזה, דפיקות לב מואצות ועוד.

בזמן המבחן:

ברגע קבלת טופס הבחינה קורה לעתים שהנבחן נכנס למצב של "בלאק אאוט" וכל החומר שלמד "נעלם" לחלוטין מזיכרונו. הלחץ הרב בו נתון הנבחן מגיע אף למצבים של היסטריה פאניקה וחרדה, דבר המקשה עליו לממש את הפוטנציאל ולהצליח בבחינה.

לאחר המבחן:

לאחר שהבחינה הסתיימה יש אנשים שעדיין ממשיכים להתעסק בה ולא מצליחים להרפות, המוח מלא בחומר עיוני, בשאלות החוזרות ונשנות כמו "האם רשמתי הכול?", "האם סימנתי בסעיף את התשובה נכונה?" וכו'. המתח והלחץ עד קבלת התוצאות גדול מאד. כאשר מגיעות לבסוף התוצאות מיד מתלווה תחושת מפח נפש מול חוסר הצלחה, דבר הגורם לעתים להשלכות קשות על הערכה עצמית ומערער את הביטחון של הנבחן בידע שלו ובעצמו.

יש הנכנסים לייאוש ודיכאון, "מרימים ידיים" ומבחינתם הם כבר בטוחים שלא יצליחו לעולם.

יש הנכנסים לאמביציה ולא יוותרו לעצמם עד שיצליחו וזאת במחיר אישי גבוה. יש הכועסים על עצמם ובמבקרים את יכולתם ללא רחם ואחרים כועסים על העולם כולו.

אלה המקבלים ציון גבוה עלולים להיכנס למצב נפשי קשה בשל לחץ ורצון חזק להישגיות ואינם מסתפקים בשום ציון שהוא פחות מ – 100, מבחינתם ציון פחות מהווה כישלון מוחלט ואז עלולות להופיע התופעות המתלוות לתחושת הכישלון כפי שצוין לעיל.

טיפול בחרדת בחינות יתחיל בשיחה והבנת המצב הנוכחי והסימפטומים המאפיינים אותו. סימפטומים שהמטופל יתאר כמצבים פיזיים בלבד יעברו עיבוד והבנה עד לזיהוי הרגשות שבבסיסם. התחלת התהליך הוא איזון המצב הרגשי אשר אותו חווה המטופל סביב נושא המבחן, זאת אומרת טיפול במצב הנוכחי. אט-אט יחל תהליך בו יחשפו הרגשות המזינים את מצבו הנוכחי של המטופל ואשר נמצאים בעומק התייחסותו לבחינה בכלל.

דוגמא, מטופל המדווח בשיחה הראשונית על לחץ ומתח רב, קשיי הירדמות ועייפות רבה, יקבל תמציות למצבו הנוכחי. בפגישה הטיפולית הבאה, ייתכן שיתגלה כי הגורם שהביא למצבו ההתחלתי הוא בעצם פחד מכישלון. יכולות להיות סיבות רבות המתבטאות בפחד מכישלון, האחד יכול לחוות תחושת ערך עצמי נמוך וכי ללא ציון גבוה הוא אינו שווה דבר. אצל אחר זה יכול להיות ביטוי לפחד עמוק יותר ולא ידוע וכו'.

בשלב זה המטפל והמטופל יתמקדו סביב פחד זה ויינתנו תמציות מתאימות למצב הנוכחי של המטופל. וכך העבודה ממשיכה שלב אחר שלב כקילוף בצל, שיכבה אחר שיכבה כאשר הטיפול יתקדם מהביטויים החיצוניים ועד לשורש הדברים הנמצאים בבסיס אישיותו של המטופל.

המצבים הרגשיים שהזכרנו ולמצבים רגשיים רבים נוספים תמציות פרחי באך יכולות להיות לעזר רב ולפתור את מגוון המצבים הרגשיים אותם חווה הנבחן. טיפול בעזרת מטפל מוסמך יכול להביא לאיזון המצב הרגשי ולהביא לידי התייחסות פרופורציונאלית, רגועה ומאוזנת יותר לכל נושא המבחנים.